Aktualności » Zaplecza taborowe coraz ważniejsze dzięki ŁKA 2014-03-24
Wraz z inwestycjami w nowy tabor, przewoźnicy regionalni coraz większą wagę muszą przywiązywać do funkcjonowania sprawnego zaplecza taborowego do serwisowania pociągów. Większość przewoźników poczyniło w ostatnich latach lub realizuje obecnie w tym zakresie znaczące inwestycje. Działania o największej skali w tym zakresie podjęły Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Przewozy Regionalne.
ŁKA wiedzie prym
Pierwsze pociągi ŁKA mają pojawić się na torach woj. łódzkiego w czerwcu 2014 r. Kilka tygodni wcześniej oddane zostanie zaplecze taborowe ŁKA przy stacji Łódź Widzew. – ŁKA będzie pierwszym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce, który na starcie działalności dysponować będzie w całości nowym taborem i zapleczem – zauważa Marta Markowska, rzeczniczka spółki.
Powstająca na Widzewie hala będzie wyposażona w myjnię, tokarkę podtorową do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiarów zestawów kołowych, wagę do pomiaru nacisku kół zestawów kołowych, zapadnię oraz w stanowiska do odladzania, napiaszczania, odfekalniania i nawadniania. Koszt realizacji inwestycji to 55 mln zł. Projekt mieści się w ramach całości działania pn. „Budowa Systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”, w ramach którego zawiera się także dostawa 20 składów typu Flirt (pierwsze pociągi dotrą do Łodzi w kwietniu). Cały projekt „Budowa Systemu ŁKA” jest warty prawie 460 mln zł, a dofinansowanie unijne wynosi 193 mln zł.
Andrzej Wasilewski, prezes ŁKA, mówił we wcześniejszych wypowiedziach dla mediów, że chciałby, aby zaplecze na Widzewie było „perełką kolejnictwa”. – Jego lokalizację dobrano tak, by zminimalizować koszty codziennej eksploatacji taboru – mówił Wasilewski.
Idzikowice, czyli Kruszewiec
W woj. łódzkim realizowana jest też jeszcze jedna istotna inwestycja związana z rozwojem zaplecza taborowego dla ruchu regionalnego. – W Kruszewcu wykonywane są naprawy z czwartego poziomu utrzymania P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych eksploatowanych przez poszczególne jednostki wykonawcze spółki. Ponadto w zapleczu tym wykonywane są naprawy pierwszego poziomu utrzymania P1 wybranych autobusów szynowych serii SA135 eksploatowanych przez łódzki oddział PR. Nie wykluczamy także możliwości wykonywania podobnych napraw dla pozostałych jednostek wykonawczych spółki oraz podmiotów zewnętrznych – mówi Marta Milewska, rzeczniczka PR.
Więcej zdjęć z powstającego Zaplecza Technicznego znajdą Państwo w Galerii .
Źródło: www.rynek-kolejowy.pl