O Projekcie » Cele i korzyści projektu
Cele Projektu:
1. Wzrost jakości i efektywności przewozów.
2. Punktualność, niezawodność i wyższa częstotliwość kursowania pociągów.
3. Skrócenie czasu podróży.
4. Poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków.
5. Poprawa stanu środowiska w otoczeniu linii.
6. Zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania taboru.
7. Eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
8. Poprawa wygody podróżnych.
Spełnienie powyższych celów zapewni m. in.:
1. Korzyści społeczno-gospodarcze
Realizacja Projektu przyczyni się do ukierunkowania procesu urbanizacji w aglomeracji w pożądanym kierunku wzdłuż głównych ciągów transportowych, zapewniając tym samym wysoką efektywność całego systemu transportu publicznego w regionie; wzrostu mobilności mieszkańców aglomeracji (co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie bezrobocia w wyniku zapewnienia taniego środka transportu nacechowanego wysoką niezawodnością i punktualnością); poprawy warunków dojazdu do szkół jak również uczelni zapewniając równe warunki dostępu do nauki młodzieży z bardziej odległych i mniej zurbanizowanych obszarów aglomeracji.
2. Korzyści środowiskowe oraz zrównoważony rozwój
Realizacja Projektu „Budowa Systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" spełnia normy unijne w zakresie ochrony środowiska oraz zapewnia wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju. Inwestycja nie niszczy walorów przyrodniczych ani krajobrazowych otoczenia.
Realizowany Projekt będzie miał neutralny wpływ na obszary specjalnej ochrony Natura 2000, a także na obszary z tzw. „shadow list", gdyż na terenie przedsięwzięcia nie występują rejony podlegające takiej ochronie. Inwestycja nie ingeruje w wytyczne zapisane w „Dyrektywie ptasiej" oraz „Dyrektywie siedliskowej", które są podstawowymi dyrektywami służącymi ochronie bioróżnorodności środowiska naturalnego.
Projekt ma na celu zahamowanie trwałego trendu spadku pasażerskich przewozów kolejowych, następnie poprzez poprawę dostępności komunikacji publicznej, pozyskanie nowych pasażerów, przejęcie części pasażerów z komunikacji indywidualnej zwiększenie udziału transportu zbiorowego, zwłaszcza transportu kolejowego będącego jednym z najbardziej przyjaznych środowisku rodzajów transportu. W efekcie projekt ma zapewnić pozytywne oddziaływanie na środowisko i umożliwić zrównoważony rozwój transportu poprzez stworzenie atrakcyjnego, nowoczesnego i mobilnego łańcucha podróży, dostępnego dla różnych grup użytkowników komunikacji, wykorzystującego intermodalność, zalety transportu szynowego – wysoką prędkość komunikacyjną w obszarze zurbanizowanym, węzły przesiadkowe, atrakcyjny system informacji pasażerskiej.